3 ting du bør vide om malerkunst

Vi oplever ofte i galleriet at en kunstinteresseret siger sådan her: ”Nu har jeg jo ikke forstand på kunst... så....”

Selvfølgelig har de forstand på kunst, det behøver ikke være intellektuel viden – god kunst kan føles og mærkes og det er derfor de er blevet trukket ind i galleriet for at se nærmere på kunst.

Måske har du også følt sådan under en fernisering eller en interessant udstilling af malerkunst. Sådan behøver det ikke at være længere.

En indføring i farvelære kan give en meget bedre og mere sikker forståelse af kunstnerens virkemidler og tekniske indsigt og vil hjælpe dig næste gang du er på kunstudstilling eller galleri.

Ja – og måske endnu bedre – så kan din oplevelse af malerkunsten bliver større ved at fokusere på de 3 ting vi nævner her.

Farver i malerkunst

Når du betragter et maleri kan farverne være med til at sætte en række følelser og oplevelser i gang hos dig. En dygtig kunstner anvender en række grundlæggende teknikker for at få det helt rigtige udtryk frem.

Med baggrundsviden om disse teknikker vil du få en meget større oplevelse, når du betragter malerkunst. Du vil blive mere bevidst om de følelser der bliver fremkaldt hos dig.

Det bliver nemmere at tale med kunstneren eller galleristen om malerierne og du vil helt sikkert kunne berige og glæde kunstneren når du giver udtryk for hvordan hans malerkunst påvirker netop dig.

Lad os se på den første viden om farver i malerkunst.

1. Komplementærfarver og komplementærkontrast

Komplementærfarver er to farver der er diametralt modsatte af hinanden. For eksempel er komplementærkontrasten til gul den lilla farve. Kontrasten er forskellen mellem dem.

Komplementærfarver anvendt korrekt forstærker helhedsindtrykket og oplevelsen af den malerkunst du betragter.

Intensiteten af indtrykket øges og kan sammenlignes med at betragte et bygningsværk. Hvis du har lidt indsigt i måden en arkitekt arbejder på, og på de beregninger der ligger bag, forstærkes din oplevelse af bygningsværket. Det øger din anerkendelse og du betragter nu ikke længere bygningsværket, som en praktisk foranstaltning, men som et kunstværk, hvor du uvægerligt kobler arkitektens tanker og beregninger ind i din oplevelse.

Sådan er det også med malerkunst.

Johannes Itten delte omkring 1960 farvecirklen op i tolv dele og teoretiserede over farvernes indbyrdes forhold. Det kan du læse mere om her.

 

Her ser du en illustration af Johannes Itten’s farvecirkel fra 1961

2. Primærfarver

Primærfarver er farver der ikke kan dannes ved at blande andre farver. Når der dannes andre farver ud fra primærfarven anvendes to forskellige teknikker. Den ene kaldes additiv og den anden kaldes subtraktiv. For additive farver er det Rød, Grøn og Blå. Du kender sikkert udtrykket RGB farver. Denne teknik anvendes typisk i elektroniske enheder. Den subtraktive teknik anvender Magenta, Gul og Cyan. Farver der anvendes til tryk anvender det subtraktive farvesystem.

Rød og grøn er både primærfarver og komplementærfarver.

En farve kan ’brækkes’ ved at blande hvid eller sort i. Den kan også brækkes ved at blande den med komplementærfarven.

3. Hvordan farverne taler til dine følelser

Lyse og mørke farvers kontrast anvendes ofte til at symbolisere modsætninger. Det kan være liv eller død, glad eller ked af det eller bare dag og nat.

Kulde og varme kan også udtrykkes med farver. De røde og gule farver er de varme farve. Det minder os om ild, gløder eller om blodomløbet. De blå og grønne farver er kølige farver. Det er meget nemmere at falde til ro i et værelse med blå vægge end i et værelse med røde farver.

Tænk på naturen. Det virker afslappende og beroligende at betragte naturen, som primært består af blå og grønne farver. Himmel, hav og beplantning.

Komplementærfarvernes strålekraft forøges ved at sætte dem ved siden af hinanden. Som vi nævnte før, findes der kun én farve der er komplementærkontrast til en anden farve.

Hvis en kunstner er bevidst om farveteknikker og har en historie at fortælle så kan han ved at aktivere dine følelser og danne stemninger fortælle historier med nuancer, som en bog ikke engang kan fremkalde.

Farverne taler deres eget sprog og du kan lære at ’læse’ et maleri. Men ligesom der findes gode forfattere og dårlige forfattere, så findes der også gode kunstmalere og dårlige kunstmalerer. For mange er det også et spørgsmål om genre og stil. Det den ene kan lide falder måske ikke i smag hos en anden.

Kender du til dette og kan du finde ’tråden’ i et maleri så kan du – uanset om du kan lide det eller ej – give konstruktivt udtryk for malerkunsten.

Kom i gang med din viden om farver i malerkunst

I Galleri Puls Art kan du roligt afprøve hvad du ved. Prøv og se om du kan finde ud af hvad kunstneren har tænkt omkring farver når du ser på et af Henrik Elnegaards malerier som er meget farverige så tænk over følgende:

  1. Hvilken indre billeder og følelser hos dig sættes i gang når du betragter et af Henrik Elnegaards malerier?
  2. Hvilken af ovennævnte farveteknikker, mener du der er anvendt for at maleriet får dig til at føle som du gør?

Prøv nu det samme med et maleri fra en af de andre kunstnere som Galleri Puls Art udstiller.

Tag på besøg i Galleri Puls Art og få en snak med gallerist og kunstner Henrik Elnegaard. Det vil glæde ham at få at vide hvordan du forstår malerierne og hvilke følelser de fremkalder i dig.

Hvis du ikke har besøgt vores galleri før så skal du vide at du er hjertelig velkommen. Tilmeld dig vores nyhedsbrev så bliver du inviteret til alle vores udstillinger.

Team Puls Art


Team Puls Art